سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آیا حضرت محمد بن عبدالله پیامبر بودند ؟
| نظر بدهید

نمیدانم آیا این مطلب تا بحال برای شما هم سوال شده یا نه ولی برای من بسیار سوال بر انگیز بوده که آیا حضرت محمد پیامبر بودند یا خیر ؟

التبه سوالم قطعا در اصل نبوت ایشان نیست ، بلکه مطابق معمول نقد مشهورات سوال درباره این است که آیا انتخاب کلمه پیامبر برای مقامات حضرت محمد انتخاب درست و صحیحی است یا خیر ؟ آیا این کلمه واقعا به معنای نبوت و یا رسالت است یا خیر ؟ یک کلمه بسیار ضعیف است که اصلا رساننده معنای نبوت و رسالت نیست !

واقعا نمیدانم اصل و ریشه کلمه پیامبر به چه زمانی برمیگردد و از چه زمانی این کلمه در زبان فارسی برای فرستادگان الهی بکار رفته ، اما نکته اینجاست که این کلمه واقعا در رساندن این معنا ناتوان است و پیش از آنکه یک ترجمه ی غلط باشد ، یک دیدگاه غلط نسبت به نبوت و رسالت است .

حجج و راهنمایان الهی یا نبی و رسول هستند و یا امام که در برخی مواقع این مقامات مجزا و گاهی مجتمع در یک نفر هستند ( مثلا برخی از حجج بنی اسرائیل فقط نبی بودند همچون حضرت لوط و برخی هم نبی و هم رسول بودند همچون جناب موسی و مثلا حضرت ابراهیم هم نبی بود و هم رسول و هم امام ) و ائمه علیهم السلام نیز که نبی و رسول نیستند اما مقام امامت در ایشان بالاتر از همه مقامات پیشین است .

حال در اینجا دو سوال مطرح است :

اولا : نبی و رسول و پیامبر به چه معنا هستند ؟

ثانیا : شأن و وظیفه نبی و رسول چیست ؟

پاسخ به سوال اول : نبی از ریشه نبأ و به معنای خبر است بر وزن فعیل که وزن فعیل هم به معنای فاعل است و هم به معنای مفعول . و در اینکه اینجا فعیل به معنای فاعل است یه مفعول اختلاف کمی وجود دارد ولی نظر صحیح بر این است که فعیل در اینجا به معنای فاعل است و در نتیجه نبیء یعنی خبر دهنده که البته به معنای مفعولی آن نیز صحیح است . اما نتیجه اینکه به هر حال و در هر دو حالت نبیء به معنای پیامبر نخواهد بود .

رسول : از ریشه رسل با معنای مفعولی و به معنای فرستاده است ، رسول یعنی کسی که از جانب کسی برای انجام کاری فرستاده شده .و ممکن است منشأ اشتباه در ترجمه پیامبر همین کلمه رسول باشد که درباره آن صحبت خواهد شد .

پیامبر : یا پیغمبر و پیغامبر به معنای نامه رسان است و نامه رسان کسی است که هیچ دخل و تصرفی در نامه و محموله خود ندارد و تنها شان او این است که نامه را نویسنده به خواننده برساند ، نامه رسان در بسیاری از اوقات ممکن است که حتی از محتوای نامه ای که در دست دارد خبر هم نداشته باشد . نامه رسان اجازه هیچ گونه دخل و تصرفی در نامه و محتوای آن ندارد .

و پس از ذکر این موارد باید به سوال دوم پاسخ بدهیم و آن اینکه شأن و وظیفه نبی و رسول چیست ؟

قطعا شان و وظیفه نبی و رسول بالاتر از یک نامه رسان است و نامه رسان در برابر شان و ظیفه ی نبی و رسول هیچ جایگاهی نیست ، نبی و رسول افرادی هستند انتخاب شده از جانب خداوند که به امر الهی مردم را به سوی خداوند دعوت کرده و از طریق انذار و تبشیر و دعوت و تلاش شبانه روز سعی در این دارند که مردم را به سعادت اخروی برسانند ، نبی و رسول خود اجازه سخن گفتن و اظهار نظر دارند و از جانب الهی همه گونه اختیاری به آنان داده شده که تا جایی که حتی اجازه تغییر و جعل یک حکم را هم داشته اند و این امر خصوصا درباره رسول گرامی اسلام واضح تر و صریح تر است .

نبی و رسول بیش از هر کسی از محتوای پیام الهی آگاه تر است و آن پیام را در طول زمان نبوت خود و مطابق به مصلحت شرایط و زمان و مکان به طور تدریجی برای مردم بیان می کند .

اگر چه این سخن و این نکته جای آن دارد که پیرامون آن یک مقاله مفصل نگاشته شود اما هرچه سخن بطول بینجامد بیشتر درباره مقامات رسالت است و از اصل مسئله دور می شود .

ولی حاصل سخن اینکه کلمه پیامبر برای ترجمه کلمه رسول کاملا غلط و نارسا است و بر اساس یک دیدگاه غلط پیرامون نبوت و رسالت است که انبیا و رسولان را فقط نامه رسانانی می دانند که هیچ خصوصیت بیشتری در رسالت خود ندارند و اینان حتی رسالت را نیز اشتباه معنی کرده اند چرا که رسالت درباره حجج الهی به معنای رسالت در نامه رسانی و رسول نامه رسان نیست ، بلکه این رسول به معنای کسی است که خود او برای سخن گفتن و مذاکره کردن فرستاده می شود نه اینکه حامل نامه و یا پیامی باشد .

هر کس که دوست دارد می تواند  در این باره یک تحقیق مفصل انجام دهد .

روابط عومی هیئت محبان سیدالکریم (ع)



نویسنده : خادم حرم حضرت عبدالعظیم
تاریخ : جمعه 92 آذر 15
زمان : ساعت 10:28 عصر


مرجع دریافت ابزار و قالب وبلاگ
Design By : Ashoora.ir



 

کل بازدید: 153100
بازدید امروز: 17
بازدید دیروز: 113
تعداد کل پست ها: 347

دانشنامه عاشورا

روزشمار محرم عاشورا






پایگاه جامع عاشورا